четверг, 16 января 2020 г.

Верховна Рада прийняла Закон про середню освіту

Верховна Рада прийняла Закон про середню освіту (+ інфографіка)

Фінансова автономія шкіл, інтернатура після педвишів, контракти для директорів та вчителів на пенсії. Ці та інші новації передбачає Закон, прийнятий парламентом 16 січня 2019 року.
Міністерство освіти перерахувало такі основні новації цього закону:
  • Реальна педагогічна автономія вчителя і в створенні програм, і в розробці власної системи оцінювання та заохочення учня (зі створенням шкали переведення у 12-бальну шкалу), і в підвищенні кваліфікації будь-де за власним вибором та за кошт держави.
  • Фінансова автономія адміністрації шкіл. Дирекція шкіл отримує широкі повноваження й  можливості для встановлення доплат, надбавок, премій, виплат матеріальної допомоги, оплати підвищення кваліфікації педпрацівників, оплати поточних ремонтних робіт, укладення цивільно-правових угод, а також свободу у формуванні структури закладу та штатного розпису.
  • Можливість підвищувати кваліфікацію у недержавних суб’єктів, співфінансування підвищення кваліфікації вчителя з державного та місцевих бюджетів.
  • Можливість стати вчителем людині з будь-якою, а не лише педагогічною, вищою освітою.
  • Обов’язкове переведення вчителів-пенсіонерів на строкові контракти. Воно має відбутись до 1 липня 2020 року.
  • Директор закладу середньої освіти може займати свою посаду не більше 12 років в одному закладі.
  • Директори шкіл, які перебувають на безстрокових трудових угодах, будуть в обов’язковому порядку до 1 липня 2020 року переведені на строкові трудові угоди на 6 років (на 1 рік – для директорів, які отримують пенсію за віком)
  • Перший рік роботи молодий вчитель проходитиме педагогічну інтернатуру. В її межах він чи вона отримає наставника, який буде зобов’язаний надавати консультації молодому фахівцю та допомагати йому стати успішним вчителем. Наставник отримуватиме додаткову 20% надбавку.
  • Додаткові індивідуальні та/або групові консультації для учнів. Такі консультації оплачуватимуться за рахунок держави.
  • Вибір предметів учнями. Закон запроваджує право учнів обирати курси, навчальні предмети.
  • Право учнів – керівників учнівського самоврядування – брати участь у засіданнях педагогічної ради закладу.
  • Три адаптаційні цикли навчання – 1-2 класи, 5-6 класи та 10 клас. Це також новація новоприйнятого Закону, ці періоди – найбільш вразливі для дітей впродовж шкільного життя. Відтепер це обов’язково враховуватиметься при плануванні навчання у школах.
  • Навчання за індивідуальною траєкторією. Під це створюватимуть індивідуальний навчальний план, який писатимуть разом педагоги, батьки та учень, схвалюватиме педрада та затверджуватиме директор. Для підтвердження знань, які здобуваються поза закладом, проводиться звичайне річне оцінювання чи ДПА. Якщо ж ідеться про хоумскулінг (навчання на дому), школяр мусить двічі на рік здавати семестровий контроль.
  • Право батьків ініціювати позаплановий інституційний аудиту закладу освіти. Якщо батьки вбачають проблеми у роботі закладу, інституційний аудит допоможе знайти оптимальний вихід.